dinsdag 12 mei 2009

Aantal Nederlandse e-readers groeit traag.


Bron; www.nuzakelijk.nl
Een doorbraak van e-readers laat in Nederland nog even op zich wachten. Uitgevers zijn enthousiast over deze apparaten waarmee je digitale boeken kan lezen, maar om die tot een succes te maken is er samenwerking nodig tussen alle betrokken partijen, zegt directeur Daniel Ropers van internetwinkel Bol.com.

In de Verenigde Staten maakt de e-reader een sterke ontwikkeling door. Producten van grote partijen als Sony en Amazon.com vinden daar al veel aftrek. Amazon gaf vorige week de markt een nieuwe impuls door een grotere versie van zijn Kindle te presenteren. Daardoor is het ook mogelijk om op een prettige manier kranten te lezen. The New York Times, The Washington Post en de Boston Globe gaan er deze zomer mee experimenteren.

Nederlandse krantenuitgevers zeggen ook klaar te zijn voor digitale distributie. NRC Media, onderdeel van PCM, begon ruim een jaar geleden met de verspreiding van NRC Handelsblad via de iLiad, een e-reader die is ontwikkeld door iRex Technologies, een spin-off van Philips. Groot is de markt nog niet. NRC Media heeft zonder veel inspanning zo’n tweeduizend iLiads verkocht. “En daarmee durven wij te stellen dat we de grootste wederverkoper van dit product zijn”, zegt marketingmanager Charles Lansu. “Het is echt nog een nichemarkt. Het wachten is op grote partijen als Apple, Dell en Hewlett-Packard. Alleen zij kunnen de markt openbreken.”

Een probleem blijft voorlopig de prijs. De iLiad kost in combinatie met een digitaal abonnement op NRC Handelsblad 699 euro. Voor de nieuwste Kindle van Amazon moet nog altijd 489 dollar worden betaald.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten