dinsdag 22 juni 2010

Unilevers ijsautomaat.

Bron; www.nu.nl

Unilever heeft een ijsco-automaat met aanraakscherm ontwikkeld, die gebruik maakt van augmented reality, gezichten van voorbijgangers herkent en digitale foto’s maakt en doorstuurt. Gisteren presenteerde Unilever de machine, ‘Share Happy’, op het reclamefestival van Cannes als ‘een ijsco-automaat van het digitale tijdperk’.
De komende achttien maanden zal de Share Happy worden geïntroduceerd in verschillende drukbezochte winkelcentra in de wereld.

Smile-o-meter
De automaat maakt in eerste instantie gebruik van augmented reality om iemands aandacht te vangen: het gezicht van een voorbijganger wordt binnen het hoofd van een cartoonfiguur afgebeeld.

Eenmaal staande bij de automaat, zo toont een video, wordt aan hem gevraagd om te lachen. Daarna meet een zogenaamde ’smile-o-meter’ of de glimlach groot genoeg is om hem met een gratis ijsje te belonen.

Gemoedstoestand
Ook kan de automaat iemands leeftijd, geslacht en gemoedstoestand inschatten dankzij cameraherkenning. Een door de machine genomen foto wordt ten slotte, met toestemming van de passant, geüpload naar Facebook.
Share Happy, die op draadloos 3G-internet draait, moet één van de marketingboodschappen van Unilevers ijsmerk Ola uitbeelden: ijsjes zouden volgens Ola een manier vormen om samen blijdschap en geluk te delen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten