dinsdag 30 september 2008

Omdat schermen veelal op advertentie inkomsten drijven.


De netto mediabestedingen in Nederland bedroegen in de eerste zes maanden van 2008 ruim € 2,2 miljard. Dat is een stijging van 3,8% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De persmedia (-1,6%) en out of home (-3,6%) hadden te maken met een daling van de bestedingen. Internet boekte de grootste groei met bijna 25%. Dit blijkt uit het Halfjaarrapport Netto Mediabestedingen dat Nielsen Media Research binnenkort publiceert. Het gaat hier om de bestedingen aan dagbladen, tijdschriften, huis-aanhuisbladen, vakbladen, televisie, radio, bioscoop, out of home en internet. De bestedingen aan beurzen, dm, adresboeken en sponsoring zijn niet meegenomem in de halfjaarcijfers. Daar zijn alleen jaarcijfers van bekend.

Binnen audiovisuele media noteerde televisie een marktconforme groei met 3,9%. Radio zag de media-inkomsten met 2,8% stijgen. Voor beide mediumtypen geldt dat deze groei aanzienlijk lager is dan over heel 2007. Bioscoopreclame had te maken met de grootste daling (-10,7%). De afname is echter grotendeels te wijten aan het feit dat Screenvision de activiteiten op de Nederlandse markt heeft beëindigd. Gezamenlijk boekten de audiovisuele media een stijging van de media-inkomsten van 3,6%.
De groei van 10,5% in het eerste halfjaar van 2007 hebben billboards in de eerste helft van 2008 niet vast weten te houden. In plaats daarvan was er in de eerste zes maanden van dit jaar een daling (-9,2%). Ook abri’s zagen de advertentiebestedingen dalen (-8,7%). Alleen vervoersreclame noteerde een groei en kwam uit op 29,7%, hierbij rekening houdend met een marginaal aandeel van het mediumtype. De totale mediabestedingen van out of home kwamen hiermee uit op -3,6%.
Het marktaandeel van persmedia kwam uit op 51,5% (-2,9%). Audiovisuele media leverden 0,1% marktaandeel in en ook out of home daalde (-0,3%) naar 3,9%.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten