vrijdag 16 januari 2009

Digitale Billboards.


CBS Outdoor is naast Clear Channel en Lamar Advertising, één van de top-3 OOH adverteerders in de VS. Deze drie bedrijven zijn samen goed voor 60 procent van de outdoor-reclamemarkt in de grootste economie van de Westerse wereld. Van de ongeveer 450.000 billboards in de VS zijn ongeveer 800 digitaal. Maar ook hier is niet alles toegestaan. Ook hier gelden wetten en regels. Naast bepalingen die invloed hebben op de inhoud mag de openbare weg niet in gevaar gebracht worden. Er zijn ook beperkingen ten aanzien van het gewicht van de billboards. Terecht, want de digitale reclameborden wegen zes tot acht keer meer dan hun analoge broertjes (ca. 1,6 ton). Als gevolg van de opwarming van de aarde en de bijbehorende zware stormen,zijn de windbelasting eisen de afgelopen jaren aanzienlijk aangescherpt. Een ander ernstig probleem is de publieke acceptatie van digitale outdoor reclame. Zelfs in de VS, een belangrijk thema. Door de U. S. Transportation Department wordt momenteel onderzoek gedaan naar de invloed van digitale outdoor reclame op het verkeer. De publicatie van deze studie wordt binnenkort verwacht. De focus van het onderzoek zijn de effecten van de helderheid (tot 18.000 Nits), alsmede de snel veranderende beelden op de veiligheid van het verkeer. Bovendien worden de invloeden van interactieve posters, met drivers via WiFi / Bluetooh / sms communiceren onderzocht.
Digitale reclameborden zijn in de VS zeer interessant voor de particuliere exploitanten van de snelweg, de winsten hierop zijn veel groter dan op de analoge billboards.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten