maandag 14 juni 2010

Eerste billboard op zonne-energie straalt op Times Square.



Ricoh, leverancier van producten en diensten op het gebied van IT- en documentmanagement oplossingen, kondigt aan dat het een elektronisch billboard heeft gemaakt dat voor 100 procent gebruikt maakt van zonne-energie.

Het Ricoh Eco Board bevindt zich op Times Square, het plein dat het hart vormt van Broadway, het culturele centrum van New York City. Times Square is wereldwijd befaamd vanwege de enorme elektronische billboards, waarvan er meer dan 50 hangen. Het Ricoh Eco Board is ruim 14 meter hoog en 38 meter breed en is het eerste billboard op Times Square dat volledig verlicht wordt door zonne-energie. De stroomvoorziening bestaat uit 62 zonnepanelen en 24 thin-film photovoltaïsche modules voor het omzetten van licht in energie. Het billboard wordt verlicht door 16 LED floodlights, ook wel horizonbakken genoemd, die speciaal ontwikkeld zijn om grote oppervlakken egaal te belichten. Hoewel een billboard op Times Square uitermate prestigieus is, wilde Ricoh dit niet doen zonder de belofte dat er geen gebruik gemaakt zou worden van het conventionele stroomnet om het Eco Board te verlichten. Daarnaast wordt het billboard donker wanneer er gebrek is aan zonlicht. Door uitsluitend zonne-energie te gebruiken voor de reclame, neemt Ricoh haar verantwoordelijkheid in het verlagen van de CO2-uitstoot door conventionele elektriciteitsbronnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten