woensdag 23 oktober 2013

Informatievoorziening en buitenreclame in een designerjasje.

JCDecaux voorziet het Braziliaanse Sao Paulo van 1000 digitale designerklokken, die een fraai huwelijk vormen tussen informatievoorziening en stadsmeubilair. 

Buitenreclame is sinds enkele jaren verboden in de vijfde metropoolregio van de wereld. Vorig jaar sloot de stad desondanks een contract af met JCDecaux, omdat in deze objecten buitenreclame, informatievoorziening, citymarking en esthetiek samenkomen.

Digital clock Sao Paulo

De klokken laten de inwoners voortdurend weten hoe laat het is, wat de temperatuur is en hoe de luchtkwaliteit in de stad op dat moment is. Daarnaast gebruikt de gemeente de objecten voor haar informatievoorziening (nieuws, culturele evenementen en de gemeentelijke twitterfeed). Ook zet Sao Paulo de klokken in voor citymarketing rond de Confederations Cup (afgelopen zomer), het WK Voetbal (2014) en de Olympische Spelen in 2016.
De gemeente kan haar boodschappenfeed live bijhouden en updaten, dankzij een uitgebreid CMS.
In ruil voor deze dienst exploiteert JCDecaux aan beide zijden een digitaal reclamevak. Hiermee herintroduceert JCDecaux buitenreclame in Sao Paulo op een wijze die past binnen haar visie op buitenreclame als ruilconcept.

Digital clock Sao Paulo 2


Om ervoor te zorgen dat de digitale klokken qua ontwerp naadloos aansluiten op het straatbeeld van de moderne metropool Sao Paulo, heeft JCDecaux samengewerkt met de lokale, internationaal vermaarde architecten Ruy Ohtake en Carlos Bratke.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten